B2B leadgeneratie: 4 tools om het makkelijker te maken
Is het voor jouw bedrijf ook belangrijk om zoveel mogelijk business-to-business leads te genereren? Misschien ben je zelfs wel afhankelijk van het aantal leads dat binnenkomt. Je hebt bijvoorbeeld veel offerte aanvragen nodig of een prospect kan iets downloaden waarna jij deze persoon kunt opvolgen. Kortom: b2b leads genereren is belangrijk. Wist je dat je een groot stuk van dit proces kunt automatiseren zodat je hier meer resultaat uit kunt halen? In deze blog bespreek ik 4 verschillende tools die jouw leven een stuk makkelijker gaan maken 😉.
Leadinfo
Leadinfo is hiervoor een hele krachtige tool. Zij kopen namelijk openbare databases op en koppelen al deze data aan elkaar. Hierdoor kunnen zij herkennen welke bedrijven op jouw website zijn geweest, welke pagina's ze bezocht hebben en of ze een aanvraag hebben ingediend. Op basis hiervan kun je bedrijven een label meegeven zodat ze op het juiste moment én door de juiste persoon binnen je salesteam opgevolgd kunnen worden. Door automatische koppelingen met allerlei CRM-systemen heb je deze leads realtime in de juiste systemen staan.
De krachtige toevoeging van Leadinfo is hun leadgeneratie formulier. Hier wordt automatisch de naam, locatie en telefoonnummer/e-mailadres van het bedrijf ingeladen. Zij hoeven alleen maar op de knop te klikken en jij hebt meteen een warme lead te pakken! Ideaal toch?
Zapier
Tijd is kostbaar toch? Daarom wil je niet bezig zijn met leads inschieten in verschillende systemen zodat je collega's er mee aan de slag kunnen gaan. Zapier is hiervoor een geweldige tool. Zapier koppelt namelijk meer dan 2000 verschillende systemen aan elkaar. Zo kun je gegevens van de ene tool automatisch laten doorschieten na een andere tool. Hierdoor kun je maximaal je tijd benutten om warme leads op te volgen en herhalende handelingen zoveel mogelijk automatiseren.
Hier een tweetal voorbeelden die je kunt automatiseren met Zapier:
- Een bezoeker op je website vult het contactformulier in met een vraag over één van je producten. Zapier kijkt in je agenda en maakt automatisch een afspraak voor de volgende dag om deze lead direct te terug bellen.
- Een bezoeker vult het leadgeneratie formulier in van Leadinfo op je website. Leadinfo stuurt een signaal naar Zapier waardoor Zapier een automatische mail (die je zelf kunt opstellen) verstuurd naar de bezoeker met aanvullende informatie.
Dit soort automatiseringen zijn ideaal om de snelheid erin te houden wat betreft de opvolging van interessante leads. Daarnaast zorgt dit voor een verhoogde klanttevredenheid en voorkom je dat je veel tijd kwijt bent aan administratieve werkzaamheden.
Mailblue
E-mail marketing software is ideaal om je lead op te volgen op het juiste moment. Hiervoor gebruik ik Mailblue. Dit is eigenlijk de software van Active Campaign, maar dan met Nederlandse support. Ideaal voor als je vragen hebt of vastloopt met jouw e-mail marketing.
Met Mailblue kun je automatisch e-mails/sms'jes versturen op basis van verschillende acties per lead. Een potentiële lead kun je automatisch toevoegen aan een lijst. Per lijst kun je automatiseringen aanmaken met e-mails die automatisch verstuurd worden. Zo kun je zorgen voor aanvullende informatie bij de aanvraag van een offerte zonder dat jij daar extra tijd aan kwijt bent. Ook kun je bijvoorbeeld automatisch een e-mail versturen met aanvullende informatie als een contact 3 keer dezelfde pagina bezocht heeft. Je moet immers het ijzer smeden als het heet is 😉. Je kunt deze software dus ook zien als marketing automation software.
Er zijn vele automatiseringsmogelijkheden beschikbaar en de koppeling met softwaresystemen maakt deze tool ontzettend interessant om meer uit je potentiële b2b leads te halen zonder dat het je onnodig tijd kost. Daarnaast kun je binnen Mailblue automatisch (op basis van acties) je lead kwalificeren voordat je er daadwerkelijk iets mee gaat doen. Voordeel: voor €108 per jaar kun je deze software al gebruiken.
Hotjar
Als je eenmaal leads binnenkrijgt, deze kunt opvolgen en ook nog eens kunt omzetten naar een klant, dan is dat natuurlijk hartstikke mooi. We zijn er dan alleen nog niet. Je wil natuurlijk opschalen en meer leads gaan genereren. Met Hotjar kun je goed kijken op welke punten op je website je nu leads laat liggen en wat je hieraan kunt verbeteren. Dit noemen we conversie optimalisatie.
Met Hotjar kun je namelijk 'heatmaps' creëren van je pagina's. Dit wil zeggen dat je door middel van een screenshot precies kunt zien waar bezoekers op klikken, hoe ver ze scrollen op je pagina en bij welke elementen ze blijven hangen. Staat bijvoorbeeld je offerte-formulier onderaan de pagina en komt daar bijna niemand? Dan is het zaak om je formulier hoger op de pagina te zetten. Kortom: met Hotjar kun je een hoop verbeterslagen maken en hoef je niet per se op zoek te gaan naar meer websitebezoekers, maar kun je juist meer halen uit je bestaande websitebezoekers!
Meer B2B leads genereren?
Wil jij meer B2B leads gaan genereren maar weet je niet waar je moet beginnen? Download dan gratis mijn pdf '12 tools voor meer leads en omzet' waar ik je meer vertel over het inzetten van slimme marketingtools om je (sales)processen te automatiseren. Hierdoor heb je een compleet overzicht over de mogelijkheden die er liggen voor jouw bedrijf om verder te groeien.
Gratis download: 12 tools voor meer leads en omzet >>>
Wil je graag ondersteund worden in het genereren van meer b2b leads of dit hele proces uitbesteden? Je kunt dan vrijblijvend contact opnemen met mij en ik help je graag verder!