4 tips voor meer conversie op je website

Meer conversie op je website; meer aanvragen en telefoontjes van potentiële klanten. Wie wil dat nou niet?

In deze blog deel ik 4 tips met je hoe je zelf al de eerste stappen kunt zetten om de conversie op je website te verhogen.

1. Landingspagina's met duidelijke call-to-action

Het begint allemaal met weten wie je klant is en hoe zij zoeken. Welke zoektermen worden er ingetikt in Google? Je wil natuurlijk niet dat iedereen op je algemene homepage binnenkomt. Met tools zoals Ahrefs, SEMrush of Ubersuggest kun je hierachter komen. Het is verstandig om dan specifieke landingspagina's te bouwen die ingaan op deze zoektermen. Zo kun je gelijk de juiste informatie geven op de pagina. Zorg op deze pagina's voor een duidelijke knop, zodat er eenvoudig contact opgenomen kan worden.

Stel; je bouwt websites en doet marketing voor bedrijven. Een algemene homepage vertelt dan het hele verhaal. Je komt er bijvoorbeeld achter dat mensen in Winterswijk veel zoeken op 'webdesign winterswijk'. Je kunt dan een landingspagina hiervoor bouwen die uitlegt hoe je websites bouwt en je toont een aantal voorbeelden. De interesse is er dan al en de kans is groter dat ze contact met je opnemen.

Bekijk hier hoe wij dit voorbeeld in de praktijk hebben gebracht met onze landingspagina met duidelijke call-to-action knoppen.


2. Overzichtelijk menu

We zien dat bedrijven graag zoveel mogelijk op hun website willen vertellen. Dat kunst is om precies genoeg te vertellen zodat er contact ontstaan met je websitebezoeker. Houd het menu daarom overzichtelijk en compact.

Je kunt het menu het beste indelen voor je belangrijkste pagina's of om je doelgroep te verdelen. Zo weet de bezoeker op je website direct waar hij naartoe moet gaan. Daarbij werkt het ook goed om prioriteit te geven aan de belangrijkste pagina in je menu door middel van een knop. Zo gaat alle aandacht daar naartoe. Bekijk maar eens hoe onze contact-knop eruit ziet in het menu. Ik kan je vertellen dat de impact op je conversie groot is. Vooral als de knop een andere kleur heeft dan je huisstijl!

3. Inzicht in conversiepaden

Zoals de naam al doet vermoeden; welk pad legt een klant af voordat de conversie plaatsvindt? Hierdoor krijg je namelijk inzicht in de stappen van dit pad en bij welke stap mensen afhaken. Dit is natuurlijk mega-interessant, want als je de stappen kunt aanpakken waar mensen afhaken dan kun je er heel snel voor zorgen dat je conversie omhoog schiet!

Het gaat vooral om de pagina's en kanalen die bijdragen aan je conversie. Gaat iemand bijvoorbeeld van je homepage naar de contactpagina of is er nog twijfel en worden diensten-pagina's of over ons pagina's eerst bekeken? Komt jouw klant binnen via een social media bericht of een Google advertentie? Hoe vaak komen zij terug voordat ze de telefoon pakken? Allemaal waardevolle info! 

Dit kun je in Google Analytics 4 inzichtelijk maken. Zo weet je precies waar nog kansen liggen!


4. Futy: bezoekers omzetten in klanten

De chatbot van Futy gebruiken wij bij veel van onze klanten. Het verlaagt de drempel om snel in contact te komen. Voordeel: je kunt vragen én antwoorden klaarzetten en ook een koppeling met WhatsApp (Business) is mogelijk. Hierdoor is het voor klanten extra makkelijk om in contact te komen met jouw bedrijf. 

Voor onze klanten richten wij bij Futy ook alle conversies in. Zo weten we precies waar en wanneer binnen Futy aanvragen binnenkomen en welk bericht, advertentie of zoekwoord hieraan heeft bijgedragen. Denk hierbij aan een WhatsApp-bericht, het inplannen van een afspraak, terugbelverzoeken, offerte-aanvragen en nog veel meer! Uit ervaring weten we dat dit beter werkt dan een contactformulier. 

Nieuwsgierig? Ontdek hier Futy zelf!


Nu weet je precies hoe je zelf de eerste stappen kunt zetten om meer resultaat uit je website te halen. Hulp nodig? Neem dan even contact op!