Heb jij enig idee hoe belangrijk online marketing is tijdens Corona? In deze tijd is online marketing belangrijker dan ooit. Het coronavirus heeft een enorme impact op bedrijven. Je kunt niet meer zomaar iedereen toelaten binnen je bedrijf, zowel personeel als klanten. En dat laatste heb je nodig voor de continuïteit en groei van je bedrijf. Daarom laat ik je zien hoe belangrijk online marketing is tijdens Corona en hoe jij online marketing in deze tijd zelf kunt inzetten.
Doordat mensen veel thuis zitten/werken kun je met online marketing veel meer potentiële klanten aanspreken dan voorheen. Daarnaast is het ook zo dat veel bedrijven niet ‘durven’ te investeren in online marketing in deze tijd en daarom zijn advertentiekosten enorm gedaald. Dit betekent dat je veel minder geld dan voorheen hoeft te betalen om je doelgroep aan te spreken op zoekmachines (zoals Google of Bing) en social media kanalen (LinkedIn, Facebook, Instagram). Daarom geef ik je in deze blog een aantal tips hoe je online marketing in tijden van Corona kunt inzetten.
Zoekmachine optimalisatie
Nu je minder klanten kan ontvangen en je personeel veel thuis werkt, kun je mooi de vindbaarheid van je website onder de loep nemen. Als iemand op zoek is naar jouw product of dienst, dan is de kans enorm groot dat zij zich online gaan oriënteren. Ben jij dan goed vindbaar of zijn concurrenten je voor? Hier een aantal zaken die je zelf na kunt lopen:
– Ben je vindbaar op de zoektermen die jouw klanten gebruiken? Google ze zelf maar eens!
– Zijn je pagina’s geoptimaliseerd voor Google? Zorg ervoor dat het zoekwoord (het woord waarop jij gevonden wilt worden) een aantal keer terugkomt op je pagina. Dit zoekwoord moet minimaal terugkomen in je titel, beschrijving van je pagina, url, fotobeschrijvingen, links en eventueel dikgedrukte woorden.
– Maak je al gebruik van de Google Search Console? Dan kun je precies zien op welke zoekwoorden je al gevonden wordt en hoe je jouw vindbaarheid kunt verbeteren.
Via deze website kun jij testen hoe jouw website en die van je concurrent (ook niet onbelangrijk) presteert in Google.
Je marketing automatiseren
In tijden van Corona heb je tijd om ook naar zaken te gaan kijken waar je normaal geen tijd voor hebt: marketing automation! Verstuur jij nog steeds handmatig het ene mailtje na het andere en moet je steeds op zoek naar nieuwe klanten?
Met moderne technologie kun je jouw marketingprocessen grotendeels automatiseren. Je kunt bijvoorbeeld bij het bezoeken van een pagina of het aanvragen van een brochure een automatische opvolging (per e-mail of sms) instellen die ervoor kan zorgen dat jij aan de lopende band warme leads in je mailbox krijgt. Zo zie je maar hoe belangrijk online marketing is tijdens Corona.
Ben jij al begonnen met marketing automation?
Goedkoop adverteren
Veel bedrijven ‘durven’ niet de stap te nemen om te gaan adverteren in deze tijd. Dit geeft maar weer eens aan hoe belangrijk online marketing is tijdens Corona! De advertentiekosten zijn namelijk enorm gedaald omdat er weinig concurrentie is.
Adverteren wordt nu dus opeens heel goedkoop. Reken maar eens uit: als jij voor elke euro het dubbele (of meer) zou terugkrijgen, hoe veel geld zou je dan in je advertenties stoppen? Enorm veel natuurlijk! Daarom even een paar vragen om jou op weg te helpen:
– Waar is jouw doelgroep actief?
– Wat vind jouw doelgroep interessante content?
– Waarom zouden potentiële klanten naar jou komen in plaats van je concurrent?
– Hoe veel geld is een nieuwe lead jou waard?
Wil je meer weten over adverteren en of dit iets voor jou is? Bekijk dan eens de mogelijkheden voor social media adverteren.