Sales in Coronatijd: zo zorg je voor meer verkopen

Veel bedrijven zien hun sales in Coronatijd dalen. Zij zijn dus op zoek naar manieren om hun omzettekort aan te vullen. In deze blog laat ik je zien hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw bedrijf slim omgaat met deze crisis en geen bedreigingen maar juist kansen ziet in deze Coronatijd.

Online sales in Coronatijd explosief gegroeid

Thuiswinkel.org (branchevertegenwoordiger voor online winkeliers) geeft aan dat, in de eerste week na de uitbraak van Corona, de online omzet met 61% steeg. Dit bleef stijgen tot een piek van 72% aan extra online omzet in de week van 13 april. Het gaat hierbij om de sectoren IT en telecom, doe-het-zelf en tuin, elektronica, persoonlijke verzorging en mode. Deze cijfers zijn gebaseerd op het onderzoek van GFK Retail Recap.

Dit onderzoek geeft dus duidelijk aan dat mensen meer online shoppen vanuit huis. Dit heeft te maken met het feit dat veel mensen tijdens de Coronacrisis thuis werken. Dit is ook wel logisch omdat mensen wie thuiswerken een praktische (werk)omgeving willen hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ergonomisch bureau en een mooie tuin om in te zitten. De verwachting is ook dat mensen na de Coronacrisis meer zullen blijven bestellen dan voorheen.

Hoe kun jij hier slim op inspelen en meer sales in Coronatijd binnenhalen?

De juiste klant bereiken

In de Coronatijd is het dus verstandig om meer in te gaan zetten op online. Je klant is hier immers aanwezig en die heb jij juist nodig. Maar hoe zoekt jouw klant en hoe kun je deze klant (met een koopintentie) nu op korte termijn bereiken? Hieronder een drietal tips die je kunt gebruiken om je klant echt te leren kennen, op het juiste moment aanwezig te zijn en meer verkopen te genereren.

#1 Google Analytics gebruiken

Binnen Google Analytics kun je precies zien waar je klanten en websitebezoekers op dit moment vandaan komen. Zo weet je precies via welke (top)kanalen je de meeste klanten nu bereikt. Ook weet je meteen welke kanalen nog meer aandacht nodig hebben of op welke kanalen jouw klanten juist niet actief zijn.

Je kunt het beste hier een afweging in maken en de focus aan brengen op de kanalen die voor jou het meeste opbrengen.

#2 Zoekwoordplanner

Via de zoekwoordplanner van Google kun je er precies achterkomen wat jouw ideale klant aan het opzoeken is. Dit kun je doen op twee manieren.

1. Je kunt jouw website opgeven en precies zien welke producten/diensten mensen aan het opzoeken zijn binnen Google. Hierdoor weet je precies waar mensen naar op zoek zijn. Nu is het alleen zaak om te zoekwoorden eruit te filteren met een hoge koopintentie.
2. Je kunt ook zelf een aantal zoekwoorden ingeven. Hiermee gaat Google dan kijken welke gerelateerde zoekwoorden relevant zijn voor dezelfde typen bezoekers.

Met deze zoekwoorden kun je hele specifieke advertenties maken waardoor je potentiële klanten (met een hoge koopintentie) op je website krijgt. Doordat ze een hoge interesse hebben in jouw product of dienst kost het je minder tijd en geld om van deze potentiële klant een betalende klant te maken. Hiermee kun je dus heel snel je sales in Coronatijd een enorme boost geven.

In de afbeelding hieronder is het bijvoorbeeld veel interessanter om in mijn geval specifieke advertenties te tonen op het zoekwoord ‘seo specialist’ omdat de bezoeker waarschijnlijk op zoek is naar iemand aan wie zij hun seo kunnen uitbesteden. Dit is veel interessanter dan dat ik een advertentie laat zien op het zoekwoord ‘seo’. Deze mensen zijn waarschijnlijk op zoek naar wat algemene basisinformatie over seo.

#3 Ubersuggest van Neil Patel

Heb je geen behoefte of tijd aan lange en uitgebreide analyses van jouw website en je klanten? Dan is Ubersuggest van Neil Patel perfect om meer sales in Coronatijd te genereren.

Je hoeft alleen maar je eigen URL in te geven en deze gratis tool bekijkt op heel veel punten je website en hoe je dit kunt verbeteren. Sterker nog: er komen automatisch verbeterpunten uit!

Je weet precies welke pagina’s het meest bezocht worden, via welke zoekwoorden bezoekers nu op je website komen en je krijgt een overzicht van de concurrenten die beter scoren (inclusief een analyse van hun website)!

Bekijk hier de gratis tool en test hem vrijblijvend uit >>>

Meer sales in Coronatijd

Er zijn uiteraard nog veel meer (betaalde) tools die je kunt gebruiken, maar met deze tools kun je de eerste stappen zetten in de richting van extra zichtbaarheid en meer sales in Coronatijd. Als je een omzettekort hebt tijdens de Coronatijd, dan kunnen deze tools jou echt helpen!