Retargeting op LinkedIn: opnieuw je websitebezoekers bereiken
Ik zie steeds vaker bij bedrijven dat retargeting op LinkedIn over het hoofd wordt gezien. Zonde, want je kunt daar veel uithalen. Zeker als je afhankelijk bent van de toestroom van nieuwe B2B klanten. In deze blog leg ik je uit hoe je zelf retargeting op LinkedIn kunt instellen.
Wat is retargeting?
Met retargeting bedoelen we het opnieuw bereiken van mensen die al op je website zijn geweest. Stel je voor: je hebt een website waar mensen een gratis offerte of sampleset kunnen aanvragen. Iedereen die op de pagina komt om zo’n aanvraag in te dienen, is geïnteresseerd in jouw product. Hoe interessant is het dan dat je met retargeting advertenties de mensen kunt bereiken die wel op deze pagina zijn geweest, maar geen aanvraag hebben ingediend? Hiermee haal je potentiële leads terug naar je website.
Retargeting advertenties op Facebook zijn een stuk bekender en je hele tijdlijn staat er ook zo ongeveer vol mee. LinkedIn advertenties worden daarentegen een stuk minder vaak gebruikt en regelmatig vergeten. Daar val je dus mee op!
Hoe werkt retargeting op LinkedIn?
Van LinkedIn krijg je een stukje code die je op je website kunt zetten. Hierdoor kan LinkedIn jouw websitebezoekers koppelen aan een LinkedIn profiel (als die bezoeker een LinkedIn profiel heeft). Binnen LinkedIn kun je dan zelf een doelgroep aanmaken. Hierbij kun je aangeven dat je bijvoorbeeld alle websitebezoekers wil opnemen in je doelgroep of alleen bezoekers die specifieke pagina’s hebben bezocht. Deze doelgroep kun je dan inladen in een nieuwe campagne. Hierdoor kun je via retargeting advertenties op LinkedIn je websitebezoekers heel eenvoudig opnieuw bereiken!
Hoe stel ik zelf retargeting in op LinkedIn?
Om zelf retargeting advertenties op LinkedIn te gebruiken moet je een aantal dingen instellen op je website en binnen LinkedIn. Via onderstaande stappen kun je zelf retargeting op LinkedIn instellen.
Stap 1: Account aanmaken
Ga naar linkedin.com/campaignmanager en selecteer je bedrijfspagina of maak een account aan.
Stap 2: Insight Tag
Met de Insight Tag van LinkedIn kunnen websitebezoekers gekoppeld worden aan LinkedIn profielen. Klik hiervoor op assets en daarna op Insight Tag. Plak de code van je Insight Tag op je website of laat dit doen door je websitebouwer.
Stap 3: Doelgroep aanmaken
Ga via assets naar gematchte doelgroepen en maak hier een doelgroep aan. Hier kun je zelf aangeven welke pagina’s een bezoeker bezocht moet hebben voor hij of zij in je doelgroep wordt opgenomen.
Stap 4: Doelgroep inladen in je campagne
Als je doelgroep groot genoeg is (minimaal 300 bezoekers) kun je via campagneprestaties een nieuwe campagne aanmaken. Bij je doelgroepinstellingen selecteer je doelgroepen / opnieuw richten / website. Hier selecteer je de aangemaakte doelgroep en voeg je jouw advertenties toe. Zet je campagne live en je hebt een retargeting campagne aangemaakt!
Vergeet niet om je facturering in te stellen, anders gaan je advertenties natuurlijk niet live. Dit kun je doen door op je bedrijfsnaam rechtsboven te klikken en te gaan naar het betalingscentrum.