Nieuwe klanten werven met deze marketing funnel
Nieuwe klanten werven voor je bedrijf kan een hele uitdaging zijn. Veel bedrijven besteden dit hele traject uit, maar er zijn ook veel ondernemers die dit zelf willen doen vanwege hun eigen kennis van de markt of een beperkt budget. Daarom laat ik je in deze blog zien hoe je zelf een marketing funnel kunt bouwen waarmee je continu nieuwe klanten kunt werven. En misschien wel het belangrijkste: ik laat je ook zien hoe je dit proces grotendeels kunt automatiseren!
Wat is een marketing funnel?
Mocht je niet zo in de marketingtermen zitten, dan is de term ‘funnel’ je misschien wat minder bekend. Elke marketeer heeft het hierover en het is dan ook verstandig om na te denken hoe je nieuwe klanten kunt werven voor je bedrijf. Een funnel is hiervoor perfect, maar wat is het nou precies?
Een funnel kun je het beste zien als een trechter (zoals op de afbeelding te zien is). Een trechter begint altijd breed (veel potentiële klanten) en eindigt smal (betalende klanten). Hoe verder iemand in de trechter komt, hoe interessanter deze persoon is voor jou. Je maakt dus een gedegen strategie voor hoe een potentiële klant jou tegenkomt en hoe je van deze potentiële klant (geautomatiseerd) een betalende klant maakt. Dit noemen we een ‘marketing funnel’.
Gemiddeld 2% van alle websitebezoekers doet bij het eerste contactmoment een aankoop. Het is dus verstandig om een strategie te hebben wat je gaat doen met de overige 98%.
Hoe maak ik zelf een marketing funnel?
Om nieuwe klanten te werven voor je bedrijf zijn er veel verschillende funnels waar je gebruik van kunt maken. Ik gebruik zelf de funnel van hierboven omdat dit niet alleen makkelijk is om in te vullen, maar je kunt de funnel zelf altijd heel eenvoudig uitbreiden. De funnel die ik gebruik is de basis en die ga ik je hieronder uitleggen. Deze funnel bestaat uit 4 stappen.
Stap 1: awareness
Mensen komen in aanraking met jou en je bedrijf. Dit kan op allerlei manieren: via bijvoorbeeld een advertentie of een bericht op social media. Ze moeten natuurlijk eerst met jou in contact komen voordat jij ze in de funnel kunt krijgen. Heb je weinig bezoekers op je website? Probeer dan eens met advertenties op social media te werken. Dit werkt erg goed aangezien je gerichte bezoekers op je website krijgt.
Stap 2: familiarity
De mensen in deze fase kennen jou en je bedrijf. Ze hebben bijvoorbeeld rondgekeken op je website en een blog van je gelezen. Om deze mensen verder in je funnel te krijgen werkt het goed om iets gratis weg te geven. Zo geven zij commitment af en kun je met deze mensen (geautomatiseerd) in contact komen. Denk bijvoorbeeld aan een gratis e-book, een checklist of een to-do lijstje. In ruil voor deze gratis weggever vraag je een naam en e-mailadres.
Ik gebruik bijvoorbeeld advertenties op social media om downloads voor mijn e-book te krijgen. Zo kan ik mijn funnel automatisch vullen met nieuwe leads.
Stap 3: consideration
Met het e-mailadres ga je de nieuwe lead opvolgen door extra waarde te geven en blogs/video’s te versturen via de mail met extra uitleg. Dit noemen we e-mail marketing. Dit proces automatiseer ik volledig door gebruik te maken van de software van MailBlue.
Met deze e-mails bouw je een vertrouwensband op door gratis waarde te leveren. Door zo’n vertrouwensband op te bouwen kun je uiteindelijk een aanbod doen om ervoor te zorgen dat deze lead een klant gaat worden. Door het opbouwen van een vertrouwensband verloopt het uiteindelijke verkoopproces ook een stuk makkelijker.
Stap 4: purchase
In dit laatste deel van de funnel zitten de klanten die een aankoop hebben gedaan en de hele funnel hebben doorlopen. Zoals je wel zult begrijpen zullen er mensen bij elke fase van de funnel afvallen. Daarom is het laatste deel van de funnel het smalst. Nu je eenmaal betalende klanten in je funnel hebt zitten, kun je de funnel verder uitbreiden om ervoor te zorgen dat één klant verschillende producten of diensten afneemt. Ze zijn immers nog steeds ingeschreven op je mailinglijst.
Een funnel zorgt niet per direct voor betalende klanten. Het hangt er vanaf hoe jij zelf de funnel inricht om mensen ‘op te warmen’ en of jij de juiste strategie hebt die aansluit bij de behoefte van jouw doelgroep.
Automatiseer je marketing funnel
Zo, nu weet je precies hoe je zelf nieuwe klanten kunt werven door bovenstaande funnel zelf in te vullen. Heb jij nog geen funnel? Dat is echt een must-have voor elk bedrijf dat strategisch wilt groeien! Zelf gebruik ik MailBlue om dit hele proces zoveel mogelijk te automatiseren.