Meer omzet uit je website halen doe je zo
25 juni 2020 
4 min. leestijd

Meer omzet uit je website halen doe je zo

Wil jij meer omzet uit je website halen? Grote kans dat jij geen idee hebt of je website omzet oplevert. Ik hoop dat je wel inzicht hebt in jouw bezoekers en wat zij doen op je website. Met die gegevens kun je namelijk je website zo aanpassen dat het meer omzet oplevert. In deze blog geef ik je een aantal tips hoe je met Google Analytics ervoor kunt zorgen dat je meer omzet uit je website gaat halen.

Met Google Analytics kun je heel veel gegevens uit je website halen en weet je precies waar bezoekers op klikken en welke pagina’s zij bezoeken. Voordat ik hier verder op inga, moet ik je eerst even uitleggen wat Google Analytics is.

Google Analytics geeft je een stukje code die je moet plakken op je website. Als bezoekers dan de cookies accepteren, wordt er een cookie van Google Analytics geplakt in de browser van jouw websitebezoekers. Met die cookie kun je precies volgen wat zij doen op je website. Sterker nog: met het accepteren van de cookie sturen zij een deel van hun Google-geschiedenis naar jou toe. Daardoor weet je precies hoe oud je bezoeker is, waar hij of zij vandaan komt en hoe zij jouw website gevonden hebben. Met de gegevens van Google Analytics, die overigens gratis zijn, kun je ervoor zorgen dat je meer omzet uit je website kan halen.

Met Google Analytics zijn er echt ontzettend veel mogelijkheden om meer omzet uit je website te halen. Om het simpel te houden laat ik je een paar quick wins zien, oftwel: een aantal kleine aanpassingen waarvan je meteen resultaat zult zien. Weet je trouwens niet hoe je Google Analytics moet installeren? Stuur me dan even een berichtje en ik help je graag om meer omzet uit je website te halen.

Zoekopdrachten op je website

Met Google Analytics kun je erachter komen wat bezoekers zoeken op jouw website als je een zoekbalk hebt geïntegreerd. Dit is handig voor webshops en websites die fysieke producten verkopen. Je kunt met Google Analytics te weten komen wat jouw bezoekers in die zoekbalk intypen. Deze gegevens kun je heel eenvoudig gebruiken om meer omzet uit je website te halen

meer omzet uit je website halen

Ga in Google Analytics naar beheerder / instellingen voor dataweergave / scroll naar beneden / activeer Site Search. Vanaf nu worden alle zoekopdrachten in de zoekbalk op je website bijgehouden! Via het dashboard kun je via gedrag / zoekopdrachten op site / zoektermen zien wat bezoekers intypen in de zoekbalk op je website. Met die gegevens kun je nieuwe content maken, nieuwe product toevoegen aan je assortiment of je diensten verder ontwikkelen. Je weet namelijk precies waar je klant naar zoekt. Zo kun je eenvoudig meer omzet halen uit je website!

Uitstappagina’s

Met Google Analytics kun je er ook achter komen vanaf welke pagina bezoekers je website weer verlaten. Is dit een contactpagina? Dat hoeft dit niet meteen erg erg te zien aangezien ze wellicht contact opnemen. Verlaten bezoekers je website op een verkooppagina? Dan weet je dat er werk aan de winkel is. Dit noem ik ook wel een conversiekiller: dit zorgt ervoor dat jouw conversie (verkoop) naar beneden wordt gehaald.

Ga in Google Analytics naar gedrag / site-content / uitstappagina’s. Via de secundaire dimensie op deze pagina kun je apparaatcategorie toevoegen. Hier kun je zien of er nog verschil zit in het uitstappercentage tussen mobiel, desktop en tablet. Zo kom je er snel achter of bepaalde pagina’s niet goed worden weergegeven.

Mocht je dit nou lastig vinden of heb je hier simpelweg geen tijd voor? Neem dan eens een kijkje bij mijn online marketing dashboards. Hier wordt deze data namelijk geautomatiseerd voor je klaargezet en heb je met één druk op de knop altijd realtime inzicht in de statistieken van je website. Dit zorgt direct voor meer omzet uit je website.

Online marketing dashboard Plus

Conversies bijhouden

Binnen Google Analytics kun je ook conversies bijhouden. Dit is cruciaal als je meer omzet uit je website wilt halen. Je kunt hier doelen aanmaken. Een doel staat gelijk aan een bepaalde actie. Als iemand een formulier heeft ingevuld voor bijvoorbeeld een offerte, een betaling of een download, dan kun je dit in Google Analytics aangeven als conversie. Zo kun je meten of je marketinginspanningen jou ook daadwerkelijk wat opleveren.

conversies bijhouden Google Analytics

Ga in Google Analytics naar beheerder / doelen / +nieuw doel. Ik laat je hieronder zien hoe je een doel aanmaakt in Google Analytics. Hiervoor is het van belang dat je voor elk formulier een bedankpagina instelt (een pagina die iemand bezoekt na het invullen van een formulier).

Bij het aanmaken van een doel kun je dit als bestemmingspagina opgeven (www.jouwwebsite.nl/bedankt). Hierdoor weet je dat iedereen die op deze pagina is geweest dus ook een conversie/aankoop heeft gedaan. Stel dat elke conversie jouw gemiddeld bijvoorbeeld €50 oplevert. Dan kun je als waarde €50 invullen. Zo weet je precies hoe jouw marketingbudgetten in verhouding staan tot de gemiddelde opbrengsten per ingevuld formulier.

Over de schrijver
Als oprichter van Ten Wolde Marketing en online marketing specialist help ik Achterhoekse bedrijven groeien door het behalen van meer online resultaat. Dit doen we door het bouwen van websites tot aan het opzetten van slimme marketing campagnes. Dit alles meten we door in ons eigen dashboard systeem. Zo laten we het internet voor ons klanten werken!
Reactie plaatsen