iOS 15 update: de gevolgen voor jouw e-mail marketing strategie
Online marketing tips
Timo ten Wolde
Online marketing tips
08/13/2021
3 min

iOS 15 update: de gevolgen voor jouw e-mail marketing strategie

08/13/2021
3 min

De iOs 14 update, waarbij marketeers niet zo makkelijk data van Apple-gebruikers kunnen tracken van bedrijven zoals Facebook, is nog niet zo lang geleden gelanceerd. Nu zorgt de volgde update alweer voor paniek: de iOS 15 update. Met deze update gaat Apple weer een extra stap maken in de omgang met privacy. Hiermee richten zij zich op het aanpakken van de e-mailprivacy.

Wat houdt de iOS 15 update in?

Met de nieuwe iOS 15 update, die in het najaar wordt gelanceerd, gaan er heel wat zaken veranderen op het gebied van e-mail marketing. iPhone-gebruikers kunnen namelijk hun IP-adres uitschakelen. Hierdoor kunnen marketeers je data niet koppelen aan andere acties op het internet en wordt ook je locatie verborgen gehouden. Dit zijn nog niet eens de meest ingrijpende ontwikkelingen.

Het feit dat de ‘open rate’ voor Apple-gebruikers gaat verdwijnen heeft een hele hoop meer gevolgen. De ‘open rate’ is het percentage mensen die jouw e-mails opent. In elke mail wordt er een pixel meegestuurd. Deze pixel gaat af als de mail geopend wordt. Zo kun je in jouw e-mail marketing software zien door hoeveel mensen jouw e-mail is geopend. Met de nieuwe iOS 15 update kun je als Apple-gebruiker deze pixel uitschakelen. Hierdoor wordt het een stuk lastiger om te bekijken welke mails goed werken en heb je dus ook geen goed inzicht meer in de ‘open rate’ van jouw mails.

Belangrijk: het gaat hier alleen om de Apple-gebruikers die de mail van Apple gebruiken. Andere e-mail programma’s, zoals Gmail, kun je wel blijven tracken.

Open rate iOS 15 update

Voorbereiden op de iOS 15 update

Deze iOS 15 update heeft directe gevolgen voor jouw e-mail marketing strategie. Hierbij is het van belang dat je wel rekening blijft houden met de ‘open rate’, maar dat je jouw strategie breder trekt en niet meer (teveel) afhankelijk bent van je ‘open rate’. Daarom kun je de processen omtrent e-mail marketing het beste indelen op basis van deze 3 punten:

1. Interactie

Met de ‘open rate’ kon je testen welke type mails en onderwerpregels het beste werkten. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat mensen daadwerkelijk doorklikken naar je website of webshop vanuit je mail. Daarom is het belangrijk om de focus te verleggen naar mensen die daadwerkelijk doorklikken. Dit kun je wel doormeten want deze mensen komen op je website of webshop.

De focus zal in de toekomst gaan liggen bij de interactie op je mails. Hoeveel kliks, verkopen en reacties komen er uit een bepaalde mail? Zorg dus dat je daar meer op gaat sturen in plaats van de ‘open rate’.

Het openen van een mail zegt niks over hoe waardevol je mail is. In een waardevolle en relevante mail wordt ook doorgeklikt.

2. Segmentatie

Segmenteren zal echt anders gaan worden. Stuur jij een mail als iemand de vorige mail wel of niet geopend heeft? Dit gaat in de toekomst alleen maar lastiger worden. Ook het toevoegen van tags en segmenten wordt hierdoor lastiger. Daarom kun je deze mails beter versturen op basis van waardevolle acties. Hiervoor gebruiken we Mailblue. Daarmee kun je doormeten welke mails zorgen voor verkopen/reacties en kun je zien via welke links mensen doorklikken. Op basis van deze linktracking (en andere waardevolle acties) kun je jouw segmentaties opnieuw vormgeven.

3. Schone e-maillijst

Een schone e-maillijst wordt nu belangrijker dan ooit. Hierdoor zorg je ervoor dat je alleen maar betrokken contacten op je e-maillijst hebt staan. Mensen wie maandenlang geen mails openen en niet je website bezoeken, zijn immers geen interessante contacten. Deze kun je het beste verwijderen van je e-maillijst. Dit komt ook je statistieken ten goede en hierdoor kun je makkelijker gaan sturen op de kwaliteit van je mails.

Door je e-maillijst schoon te houden zorg je ervoor dat je een goede reputatie hebt bij e-mailproviders. Hierdoor kunnen zij ervoor zorgen dat je zo min mogelijk in de spam terecht komt en zoveel mogelijk mensen op je e-maillijst je e-mails lezen. Doordat je straks niet meer kunt zien of je mails geopend worden, moet je meer gaan sturen op mensen die doorklikken. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat ze je e-mails lezen en dat je dus niet in de spam terecht komt 😉.

Meer informatie?

Wil je meer weten over de iOS 15 update die er in het najaar aan zit te komen? Bekijk hier alle nieuwe functies van de iOS 15 update.