15 tips voor meer resultaat uit je e-mails
29 december 2020 
12 min. leestijd

15 tips voor meer resultaat uit je e-mails

E-mail marketing is meestal nog steeds het kanaal waarmee je de meeste omzet binnenhaalt. Dit heeft ermee te maken dat alle mensen op je mailinglijst jou al kennen. Je hoeft namelijk maar één keer je best te doen om een contact op je mailinglijst te krijgen. Zolang ze op je mailinglijst blijven staan, heb jij de gelegenheid om een contact ‘op te warmen’ om klant bij je te worden. Dit is een heel ander uitgangspunt dan bijvoorbeeld je doelgroep elke keer weer opnieuw proberen te bereiken door middel van Facebook advertenties. Ik laat je daarom in deze blog 15 tips zien hoe je nog meer resultaat uit je e-mails kunt halen.

Ik maak zelf gebruik van de e-mail marketing software van MailBlue. Mocht je andere software gebruiken, dan kun je nog steeds deze tips toepassen en meer resultaat uit je e-mails halen. Het zou alleen kunnen zijn dat sommige functies of technieken een andere benaming hebben.

Dit is misschien wel het allerbelangrijkste. Als je e-mails in de spam komen, dan heeft het opbouwen van je mailinglijst ook weinig zin. Zorg er daarom voor dat je in de instellingen van je e-mail marketing software ervoor zorgt dat je instellingen goed staan. Dit kun je doen door je DKIM (de ‘handtekening’ van je e-mail), SENDERID (het domein die je gebruikt voor het versturen van je e-mails) en DMARC (optionele spam-check als je domein misbruikt wordt door derden) in te stellen. Weet je niet hoe dit moet? Kijk dan of je e-mail provider je hiermee kan helpen. Je kunt dit ook checken door een testmail te sturen naar mail-tester.com. Je krijgt dan een rapport te zien met tips of je mail voldoet aan alle vereisten.

Je kunt met site-tracking het gedrag van je contacten bijhouden op je website. Voor site-tracking moet je een stukje code plakken op je website. Dit kun je opvragen bij je e-mail marketing software provider. Zo weet je per contact precies welke pagina’s zij bezocht hebben, of ze vaak je verkooppagina’s bekijken en of er een conversie is gedaan (product gekocht, formulier ingevuld, etc). Op basis van de bezochte pagina’s op je website kun je e-mails geautomatiseerd laten verzenden. Zo kun je een contact extra informatie versturen over het net aangekochte product of een kortingscode per mail versturen als je website al lange tijd niet bezocht is. Je kunt zelf bepalen wat de voorwaarden hiervoor zijn. Met site-tracking kun je dus automatisch e-mails versturen op basis van het gedrag en de behoefte van de gebruiker. Dit zorgt voor een extra groei in omzet en meer resultaat uit je e-mails.

meer resultaat uit je e-mails

Een standaard e-mail template zorgt voor gemak en herkenning. De contacten op je mailinglijst herkennen je e-mail meteen als je steeds dezelfde opmaak gebruikt. Zorg ervoor dat je niet teveel afleiding hebt. Ik heb weinig design-achtige opmaak. Hierdoor komt mijn e-mail een stuk persoonlijker over, omdat het lijkt op een ‘gewone’ e-mail. Zodra je jouw e-mail template klaar hebt, kun je deze heel gemakkelijk elke keer weer inladen als je een nieuwe e-mail wilt maken.

De kracht van e-mail marketing zit hem in segmentatie! Het is belangrijk om hier vanaf het begin op een overzichtelijke manier mee om te gaan. Met verschillende lijsten kun je grote groepen contacten in één keer segmenteren. Zo kun je ervoor zorgen dat je lijsten hebt met contacten die al klant zijn en die nog geen klant zijn. Een klant krijgt (als het goed is) niet dezelfde e-mail als iemand die nog klant kan worden. Dit is qua segmentatie echt de basis. Vanaf hier kun je verder segmenteren op bijvoorbeeld productniveau en hoe ‘warm’ je lead is. Bezoekt iemand in één maand tijd bijvoorbeeld 10 keer je website, dan kun je dit contact automatisch verplaatsen naar de lijst met warme leads. Op deze manier kun je op een strategische manier (die volledig geautomatiseerd is) zorgen voor meer resultaat uit je e-mails.

Met tags kun je jouw lijsten nog een stap verder segmenteren. Binnen een lijst kun je tags gebruiken om contacten verder te segmenteren op gedrag, interesses en acties op je website. Zo kun je bijvoorbeeld in de lijst met warme leads automatisch tags toekennen aan contacten die bepaalde formulieren ingevuld hebben of waar je telefonisch contact mee hebt gehad. Zo weet je precies wanneer het juiste moment daar is om van een lead een klant te maken. Je kunt deze tags gebruiken om een e-mail/sms te versturen of contacten automatisch te verplaatsen naar een andere lijst. Op deze manier weet je zeker dat er alleen contact wordt gezocht met een potentiële klant als je lead daar ook echt op zit te wachten! Dit wordt immers gebaseerd op het gedrag van jouw potentiële klant.

Een opt-in is eigenlijk een ander woord voor een inschrijfformulier. Met zo’n inschrijfformulier kun je contacten toekennen aan een mailinglijst. Zorg er wel voor dat je inschrijfformulier zo weinig mogelijk velden bevat. Een voornaam en e-mailadres is al genoeg! Je kunt dan e-mails versturen en personaliseren aan de hand van de voornaam. Wil je graag meer informatie van je contacten, dan kun je daar in een later stadium om vragen. Elk veld dat een contact extra moet invullen is weer een mogelijkheid om een contact te verliezen. Houd je inschrijfformulier simpel. Denk ook goed na waarom iemand zich zou willen inschrijven op je mailinglijst. Een gratis weggever (zoals een checklist, e-book of stappenplan) is vaak een goede ‘trigger’ om je naam en e-mailadres voor achter te laten.

meer resultaat uit je e-mails

In e-mail marketing gaat het veel om de ‘open rate’ (het percentage mensen dat je e-mail opent). Door de voornaam van je contacten automatisch terug te laten komen in de onderwerpsregel en de eerste zin van je e-mail, zorg je ervoor dat het veel aantrekkelijker wordt om de e-mail te openen. Met een lage ‘open rate’ is het ook een stuk lastiger om echt resultaat uit je e-mails te halen. Je hebt hiervoor personalisatie tags nodig. Bij MailBlue is dit bijvoorbeeld %FIRSTNAME% en bij Mailchimp is dit *| FNAME |*.Op de plaats van zo’n tag wordt dan de voornaam van je contacten geplaatst. Hierdoor zorg je ervoor dat elke e-mail persoonlijk aanvoelt.

Je hebt tijd en geld gestopt in het binnenhalen van nieuwe leads. Je wilt nu natuurlijk dat ze zo lang mogelijk op je mailinglijst blijven staan. Hoe langer ze op je mailinglijst staan, hoe makkelijker het is om ze rechtstreeks te benaderen. Je hebt nu namelijk een eigen fanbase opgebouwd. Om al deze contacten betrokken te laten blijven bij je bedrijf, is het van belang om relevante content te delen. Vaak wordt er ook wel gesproken over de 80/20 regel. 80% waarde weggeven en 20% besteden aan je eigen aanbod. Zo geef ik bijvoorbeeld wekelijks gratis tips weg om je bedrijf online te laten groeien. Dit doe ik door een duidelijke afwisseling in content: inspiratiebronnen die ik zelf gebruik, zelfgeschreven blogs, praktische uitleg over belangrijke marketingtools, etc. Af en toe stuur ik naar mijn mailinglijst ook een aanbod met een actie. Op deze manier zorg ik ervoor dat het voor mijn contacten interessant is om op mijn mailinglijst te blijven staan.

Ik heb het ook al eerder genoemd, maar het is belangrijk om je e-mails te testen. Als je geautomatiseerde e-mails klaarzet (voor bijvoorbeeld het gebruik van funnels), dan gaan deze e-mails vaak verzonden worden. Ook voor eenmalige campagnes (zoals nieuwsbrieven) is het van belang om te testen of e-mail providers jou e-mail kunnen zien als spam. Met deze mailtester zorg je ervoor dat je e-mails geen spam bevatten. Ook worden er tips gegeven wat je moet aanpassen aan je e-mail als dit niet 100% spamvrij is. Zo zorg je ervoor dat je e-mail niet in de spam belandt en dat je e-mails ook geopend worden. Daardoor haal je daadwerkelijk meer resultaat uit je e-mails.

meer resultaat uit je e-mails

Wat gebeurt er als een nieuwe lead zich inschrijft op je mailinglijst? Je kunt hiervoor een aantal mails klaarzetten. Dit noemen we een welkomst-funnel!

Je kunt het beste beginnen met een bevestigingsmail waarin je jouw nieuwe leads welkom heet. Je kunt ze vragen naar hun interesses en voorkeuren zodat je jouw content daarop kan laten aansluiten. Ook kun je op basis van deze interesses automatisch tags toekennen aan deze nieuwe leads. Verder werkt het heel goed om jezelf even kort voor te stellen, wat je doet met je bedrijf en wat je mogelijk in de toekomst voor deze nieuwe leads kunt betekenen. Zorg ervoor dat je niet meteen je hele assortiment aan producten of diensten gaat pitchen! Deze nieuwe leads moeten jou eerst leren kennen en een band met je gaan opbouwen.

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord dat je jouw mailinglijst ‘schoon’ moet houden. Dat heeft alles te maken met betrokken contacten. Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk contacten jouw e-mails openen, lezen en actie ondernemen. Met een engagement funnel kun je precies bijhouden welke contacten betrokken zijn bij jouw bedrijf. Lezen ze je e-mails? Klikken ze op een link in je e-mail? Hoe vaak bezoeken ze je website? Vullen ze een contactformulier in? Je kunt inactieve contacten bijvoorbeeld automatisch laten uitschrijven of op een andere lijst zetten. Zo weet je precies wanneer je bepaalde contacten een reminder moet sturen om ze weer ‘terug te winnen’.

Met Mailblue kun je dit met een paar drukken op de knop instellen. Zij hebben namelijk kant-en-klare engagement funnels klaarstaan die je met een paar klikken live hebt staan. Met deze engagement funnels zorg je ervoor dat je e-mails aansluiten bij de betrokkenheid van je contacten. Dit komt ten goede van je ‘open rate’ en de doorklikpercentages op de links in je e-mails.

Heb je belangrijke producten of diensten die jij verkoopt? Dan kun je hier het beste een funnel voor bouwen. Dit is een automatisering aan e-mails die naar jouw klanten worden verstuurd. Hiermee kun je eenvoudig extra informatie delen, instructievideo’s versturen en zorgen voor herhaalaankopen. Dit zijn dus geautomatiseerde e-mails die je maar één keer hoeft in te stellen. Met geautomatiseerde e-mail funnels haal je echt meer resultaat uit je e-mails. Ideaal als het gaat om klantloyaliteit, aftersales en het verhogen van de klantwaarde.

De kracht van e-mail marketing is automatisering. Met automatisering haal je meer resultaat uit je e-mails zonder dat dit jou ook maar één minuut van je tijd kost. Daarom kun je e-mail marketing software meestal eenvoudig koppelen aan de systemen die jij gebruikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het invullen van een contactformulier die automatisch wordt opgevolgd met standaard e-mails en de antwoorden op veelgestelde vragen. Ditzelfde geldt voor het geautomatiseerd inplannen van telefonische afspraken met nieuwe leads.

Er zijn tal van mogelijkheden om systemen om elkaar te laten aansluiten. Met Mailblue kun je met een paar drukken op de knop webshopsystemen (zoals Woocommerce en Magento), CRM systemen (zoals Salesforce en Asana), social media kanalen (zoals Twitter en Facebook), automatisering tools (zoals Zapier) en nog veel meer andere software tools koppelen.

Het labelen van je campagnes, funnels en contacten is verstandig als je e-mail marketing/marketing automation op grote schaal gaat gebruiken. Als je meer resultaat uit je e-mails wilt halen, dan is het van belang dat je niet verdwaalt in alle grote aantallen, cijfers en statistieken. Deze labels kun je zelf aanmaken. Zo kun je contacten labelen op basis van locatie, taal of andere kenmerken. Mocht je wekelijkse nieuwsbrieven (campagnes) versturen, dan heb je al snel heel veel e-mails in je database zitten. Met labels (voor verschillende acties of e-mails die goed aanslaan) kun je heel snel analyseren en bekijken wat je hier in de toekomst mee wilt gaan doen. Ook kun je later makkelijker terugkijken naar de resultaten door simpelweg te filteren op specifieke labels.

Dit geldt eigenlijk voor alles wat te maken heeft met online marketing. Om echt resultaat uit je e-mails te halen moet je regelmatig de rapportages van je campagnes en funnels checken. Hierbij is het belangrijk om je te focussen op de ‘open rate’ van je e-mails. Bekijk ook goed via welke links mensen doorklikken. Zo kun je erachter komen of mensen je hele mail lezen en dat je misschien bepaalde links hoger in je mail moet zetten. In de statistieken kun je ook zien welke contacten de meeste interactie hebben met je e-mails. Stuur dus op de ‘open rate’, maar bekijk ook of er elementen zijn in je e-mails die nog beter kunnen.

meer resultaat uit je e-mails

Met deze 15 tips weet ik zeker dat je meer resultaat zult gaan halen uit je e-mail marketing. Wil jij meer resultaat uit je e-mails halen en heb je hier hulp bij nodig? Dan kun je natuurlijk altijd jouw e-mail marketing uitbesteden aan Ten Wolde Marketing.

Over de schrijver
Als oprichter van Ten Wolde Marketing en online marketing specialist help ik Achterhoekse bedrijven groeien door het behalen van meer online resultaat. Dit doen we door het bouwen van websites tot aan het opzetten van slimme marketing campagnes. Dit alles meten we door in ons eigen dashboard systeem. Zo laten we het internet voor ons klanten werken!
Reactie plaatsen